22 Eylül 2012
Işıl Öz - Türkiye akademisindeki tıkanıklığın sorumlusu kim?
Bilgisayar bilimleri alanında doktora sahibi, mikrobiyal ekoloji
alanındaki çalışmalarını doktora sonrası araştırmacı olarak Amerika
Birleşik Devletleri’nde sürdüren A. Murat Eren’in subjektif.org’da ‘Türkiye Akademisinin Arka Sokaklarından Tez Manzaraları’ başlığı ile yayımladığı yazı ses getirecek.
Yazıda, etik ve bilimsel açıdan kusurlu tezlerden örnekler sunuluyor.
Birçoğu aynı danışmanın farklı öğrencilerinin tezlerindeki
benzerlikleri göz önüne seren bu örnekler, bu öğrencilerin
öğrencilerinin de benzer eğilimlerden muzdarip olabileceğini örnekliyor.
Türkiye’de akademik ahlaksızlıklara net tepkiler verilmediğinin altı
çiziliyor. Yayınlanan tezlere erişimdeki zorluklardan bahsediliyor.
Akademik problemlere verilen tepkilerin yetersizliğine ve buna sebep
olan yasama ve yürütme problemlerine değiniliyor.
Araştırmacı Emrah Göker‘in bu
yazı için kaleme aldığı bir özet de mevcut. Türkiye’de yayınlanan
tezlere erişmenin önünde çeşitli engeller olduğundan bahseden Göker,
bu engellerin kime hizmet ettiği, tez arşivlerini yönetmekle sorumlu
olan YÖK’ün ve kütüphanelerde bir kopyası bulundurulması gereken tezlere
erişimde problem çıkaran üniversitelerin yanıtlaması gereken bir soru
olduğunu belirtiyor: “Tez yazarları izin formunda erişime kısıtlarlarsa,
tezleri okumak mümkün olmuyor. İkinci alternatif, tezlere, savunulduğu
üniversitelerde, kütüphaneler aracılığıyla ulaşmak. Burada da
üniversiteden üniversiteye değişen uygulamalar var. Bazı yerlerde, yazar
izin vermemişse kütüphane erişimi de mümkün olmuyor; bazı yerlerde ise
keyfi biçimde tezler kütüphanenin katalog yönetiminden koparılıp,
fakülte veya enstitü bünyesinde, erişime kapatılan odalarda depolanıyor.
Yüksek lisans/doktora tezlerinin ancak yazarın izniyle kamusal erişime
ve çoğaltmaya açılmasında, kağıt üzerinde, yanlış bir şey yok. Bunun,
hangi bilimsel ve hukuki gerekçelerle yapıldığını kayda geçirmekle
ilgili bir sorun var.”
‘Kötü akademi kendi kendisini finanse ediyor’
A. Murat Eren: “İyi akademi nesilden nesile aktarılan bir gelenek.
Türkiye’deki derin akademik problemleri besleyen en önemli neden, iyi
akademi geleneğinin Türkiye’de kendisine yer edinememiş olması. Her an
kendinden bir sonraki nesli yetiştiren akademinin artık bir gelenek
halini almış çıkmazdan kurtulması uzun soluklu ve ciddi bir seferberlik
gerektirirken, intihal yapan kişilerin üniversite kurullarında
aklandığı, yüksek lisans ve doktora öğrencileri yetiştirmeye devam
ettikleri Türkiye’de hem yasal düzenlemeler hem de bu düzenlemeleri
hayata geçirme noktasında vazife almış kişiler gerçek problemi kabul
etmekten çok uzak.” (T24)
!
Türkiye yırtıcı, şaibeli, sahte ve fake dergilerde en çok yayın yapan 3. ülke
Predatory journals: Who publishes in them and why? - Selçuk Beşir Demir Dünyanın en prestijli dergilerinden biri olan Elsevier tarafınd...
Predatory journals: Who publishes in them and why?
.....................................................................
...
...
...
* Rastgele Yazılar
.