11 Temmuz 2016
Faruk Çakır - Eğitimin ahlâk çıkmazı (YENİ ASYA)
Dünyayı kurtarmaya çalışırken içten içe bir bozulma yaşandığını göremiyoruz.
Elbette ümitvar olacağız, ümizsizlik etrafımıza yanaşmamalı; ancak dertleri de görmezden gelemeyiz.
Boğaziçi Üniversitesi’nde yapılan bir araştırma, yüksek lisans ve
doktora tezlerinin yüzde 34’ünde “ağır intihal” yani bilimsel hırsızlık
yapıldığını ortaya koymuş. Akademide, ilim ehlinde, üniversitelerde
böyle bir hata yapılıyorsa ahlâk temellerinin sarsıldığı akla gelmez mi?
Kısaca, başkasının çalışmasını sahiplenmek olarak tarif
edebileceğimiz intihal olaylarının bu kadar yaygın olması üniversite ve
eğitim camiasının ciddî bir imtihanıdır. Başkasının çalışmasını kendi
çalışması gibi sunanların nisbeti, vakıf/özel üniversitelerde daha da
fazlaymış. (Vakıf üniversitelerinde intihal oranı yüzde 46, kamu
üniversitelerinde yüzde 31)
Askerlik yapanlar bilir, başkasının eşyasını (ç)almanın adı ‘Yer
değiştirmek’ olarak anlatılır. Üniversite eğitimini tamamlayan bir
öğrencinin ya da bir akademisyenin başkasının araştırmasını
sahiplenmesi, onu kendi eseri gibi takdim etmesi başlı başına
araştırılması gereken bir konu olmalı. Acaba eğitim sistemi insanların
yeni çalışmalar ortaya koymasına inkân tanımıyor mu? Öğrenci ya da
herhangi bir akademisyenin böyle bir yanlışı gönül huzuruyla
yapabileceğine ihtimal vermiyoruz. Eğitim sistemindeki uygulamalar mı
insanları bu yanlışa itiyor, bunu da konuşmak gerek.
Bu konudaki tartışmalar yıllardan beri devam edip gelir. Bazı
profesörlerin bile (ç)alıntı eserlerle bu ünvanları aldıkları iddia ve
bazen de isbat edilmiştir. Konunun yeniden gündeme gelmesi “Akademik
yazı kalitesi” ile ilgili bir çalışma yürüten Boğaziçi Üniversitesi
Eğitim Politikaları Araştırma ve Uygulama Merkezi’nin (BEPAM) 2007-2016
yılları arasında yazılmış 600 tezi inceletmesiyle ortaya çıkmış.
Araştırma Türkiye’de yapılan çalışmalarda ortaya yeni bir şey
konamadığı ve çalışmaların sıklıkla birbirini tekrar eden araştırmalar
olduğunu göstermiş. Araştırma sonucunda 207 tezin, yani tezlerin yüzde
34’ünün yüksek intihalli olduğu ortaya çıkmış. Çalışmayı yürüten
araştırmacı Dr. Ziya Toprak, yaptığı değerlendirmede araştırmanın
öğrencilerin tez yazmayı, akademisyenlerin de tez yazdırmayı bilmediğini
ortaya koyduğunu söylemiş. Toprak “Ülkemizde maalesef ciddî boyutlarda
etik sorunlar bulunmaktadır. (...) Yani ciddî seviyelerde intihal söz
konusudur. Burada bir ya da iki satır ya da bir paragraftan söz
etmiyoruz. Bilerek yapılan intihaller bunlar, bu da ciddî bir ahlâk
sorunu olduğunu düşündürtmektedir” demiş. (www.hurriyet.com.tr, 1 Temmuz
2016)
Aynı araştırmayla ilgili başka bir bilgi daha var ki o daha da
sarsıcı. Tez jürisindeki hocaların da kendi alanlarında yazılanları
okumadığını anlatan çalışmayı yürüten araştırmacı Dr. Ziya Toprak, “Bu
yüzden de tezin çalıntı olduğunu fark etmiyorlar” demiş. (Habertürk, 2
Temmuz 2016)
Bu tablo karşımızda dururken eğitim, akademi, ilim, irfan, araştırma konusunda gelişme sağlamak mümkün olabilir mi?
Ahlâk temelli eğitimi öncelemek mecburiyetindeyiz vesselâm
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
!
Türkiye yırtıcı, şaibeli, sahte ve fake dergilerde en çok yayın yapan 3. ülke
Predatory journals: Who publishes in them and why? - Selçuk Beşir Demir Dünyanın en prestijli dergilerinden biri olan Elsevier tarafınd...
Predatory journals: Who publishes in them and why?
.....................................................................
...
...
...
* Rastgele Yazılar
.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Teşekkür ederiz.